قانون یک سوم
بسم الله...
اولین و مهمترین سوالی که در بستن یک نما به ذهن میآید این است که «سوژه اصلیمان را چگونه و در کجای کادر قرار دهیم؛
تا بیشترین توجه و تمرکز بیننده متوجه آن شود؟»
نکته بسیار مهم این است که اگر سوژه را صرفاً در وسط کادر قرار دهیم، تصویری تخت و بیروح و یکنواخت عایدمان میشود.
مطالعات هم نشان داده است که اصولاً انسان در نگاه اول به طور ناخودآگاه توجهش معطوف به چهار نقطه از یک تصویر میشود که در حواشی کادر وجود دارند.
اما این چهار نقطه در کجای تصویر قرار میگیرند؟
فرض کنید کادر را با دو خط موازی در عرض و دو خط موازی در طول در مجموع به نه قسمت مساوی تقسیم کردهایم.
مسیر هر خط مکان مناسبی برای قرار دادن سوژه اصلی در کادر است.
از تقاطع این چهار خطِ یک سوم، چهار نقطه حاصل میشود که به آنها «نقاط طلایی» میگویند.
تجربه نشان داده است که تاثیرگذارترین و چشمرباترین نقاط هر کادر همین نقاط طلایی میباشند.
قانون یک سوم، مهمترین و کلیدیترین قانون در کادربندی میباشد. چند نمونه دیگر از قرارگیریِ درستِ سوژه بر روی خطوط یک سوم را با هم مشاهده کنیم:
از همراهی شما ممنونم.
منتظر بقیه ی تکنیک ها باشید.